Cursistenblog

Door Merel Diemont, cursist Masterclass Reisjournalistiek
27 okt 2017

Pret, poen of passie: wat bezielt de reisblogger?

/
Geplaatst door
/
Reacties0
/
Mode-, beauty- en culiblogs gaan nog altijd aan kop, maar reisblogs worden steeds populairder en invloedrijker. Honderden reisbloggers delen met aanstekelijk enthousiasme hun reislust met de rest van de wereld. Maar waarom eigenlijk? Cursist en reisblogger Merel Diemont gaat op onderzoek uit.

Droomplekken.nl: grootste reisblog van Nederland

Reisblogs schieten als paddenstoelen uit de grond en vinden gretig aftrek. Uit onderzoek van de School voor Reisjournalistiek in 2016 bleek dat er honderden Nederlandstalige reisblogs zijn – en dan zijn commerciële reisblogs van reisorganisaties, dagboekverslagen op Waarbenjij.nu of amateurblogs in communities als Columbus Reisreporter niet meegerekend. Sommige zijn een groot succes: de grootste reisblog van Nederland trekt 155.000 unieke bezoekers per maand – meer dan de papieren oplagen van de vier grootste reisbladen van Nederland bij elkaar opgeteld.

Wat bezielt de reisblogger?

Koploper Droomplekken.nl wordt gerund door een reisjournalist met negentien jaar ervaring: een oude rot in het vak. Dat is zeldzaam; de meeste reisbloggers beschikken niet over jarenlange ervaring en evenmin over een journalistieke achtergrond. Wat brengt hen er dan toe om hun reiservaringen te delen met een onbekend publiek? Een snelle zoektocht leert dat naar deze vraag tot op heden weinig tot geen onderzoek is verricht. Geen nood, de meeste bloggers maken van hun hart geen moordkuil en geven op hun blog aan waarom deze in het leven is geroepen. Daar kom ik zo op terug.

Corners of the World: dromen najagen

Zijn alle reisbloggers hetzelfde?

Eerst is het belangrijk om onderscheid aan te brengen, want nee, natuurlijk zijn niet alle reisbloggers hetzelfde. Er bestaan talloze reisblogs die louter bedoeld zijn om familie en vrienden op de hoogte te houden van iemands reisavonturen. Vroeger stuurde men vanaf het vakantieadres een ansichtkaart naar huis, tegenwoordig is het makkelijker om een blogje te beginnen, bijvoorbeeld via de in 2003 opgerichte website Waarbenjij.nu. Deze categorie reisblogs hebben een duidelijk doel, een overzichtelijke doelgroep en zijn, hoewel ze na thuiskomst zelden verwijderd worden, meestal tijdelijk van aard.

Daartegenover staan de reisbloggers die zich richten op een breder publiek. Met wisselend succes, want de keuze is reuze en vaak ziet de doelgroep door de blogs het bos niet meer.

Een nobel streven

Jessica van Corners of the World (900 bezoekers en 1.000 volgers volgens de Reisblog Top 100 van 2016) geeft op haar blog aan dat zij mensen wil inspireren om hun dromen na te jagen en hun plannen te verwezenlijken. Ze voelt een sterke behoefte om bijzondere momenten en informatie met anderen te delen. Een nobel streven, dat veel reisbloggers herkennen – zo blijkt uit de reacties. De meesten blijken inderdaad te bloggen vanuit hun passie om te reizen, de wereld te ontdekken en te laten zien hoe mooi deze is.

Sandra, de oprichtster van TravelbySan (destijds 15.000 bezoekers en 8.400 volgers, inmiddels opgegaan in Travelgirls.nl), geeft toe dat deze drijfveer cliché is, maar dat er kennelijk wel wordt voorzien in een behoefte – kijk maar naar de astronomische bereikcijfers van sommige blogs.

Daarnaast zijn reisblogs voor de oprichters ervan vaak een uitlaatklep en een vorm van ontspanning, aldus Daphne van Travelshot.nl (600 bezoekers en 400 volgers). Een reisblog is dus niet alleen maar ‘geven’ aan een breder publiek: de blog geeft ook veel terug.

Paper Travels: niet om het geld

Levert het ook geld op?

Uit een onderzoek van PR-bureau Cherry LAB in 2015 bleek dat ruim de helft van alle bloggers van zijn blog zou willen leven, maar dat slechts 20 procent dit daadwerkelijk kan. Waarschijnlijk ligt dit cijfer in werkelijkheid nog iets lager: Cherry LAB is geen onderzoeksbureau en de representativiteit wordt niet onderbouwd. Dat zou betekenen dat slechts een fractie van de honderden Nederlands reisbloggers van hun blog kan leven.

Desondanks is dat wel het doel van veel reisbloggers: brood op de plank. Maar daar heb je wel bereik voor nodig: pas vanaf 50.000 bezoekers per maand kan bloggen een serieuze bijverdienste worden en met meer dan 100.000 bezoekers kun je er, mits je alles slim aanpakt, van rondkomen. Uit reacties op blogs en fora blijkt geld echter zelden de primaire drijfveer te zijn.

Simone van Paper Travels (1.000 bezoekers en 2.600 volgers) denkt zelfs dat bloggers die vooral beginnen met bloggen om geld te verdienen het niet lang volhouden. Andere reisbloggers lijken er ook zo over te denken. Sandra van TravelbySan nuanceert dit door aan te geven dat ‘geld verdienen met je blog geen taboe moet worden’. Mensen inspireren dient het hoofddoel van een reisblog te zijn en ‘ja, daar verdien je soms wat geld mee’. Ook zij krijgt meer bijval dan tegenspraak. Geld lijkt in reisbloggersland eerder een leuke bijkomstigheid dan een drijfveer te zijn.

Gedeelde passie

Kortom, reisblogger word je niet om rijk te worden, maar vanuit een passie voor reizen, de wereld ontdekken en het opdoen van nieuwe ervaringen. Die bijzondere ervaringen delen reisbloggers graag met een groot publiek om hen te inspireren en te vermaken. Liefde voor schrijven en de blog als uitlaatklep spelen daarnaast ook een belangrijke rol.

Nu maar hopen dat de reisblogs de reishonger van hun volgers niet al te veel aanwakkeren. Anders worden alle ‘onontdekte paradijsjes’ straks platgelopen door massa’s toeristen. Gelukkig maar dat voor veel volgers vooral het leesplezier voorop staat. Zij stappen niet meteen in het vliegtuig – dat doet de reisblogger wel voor ze. «

Merel Diemont (1988) schreef dit artikel enige tijd geleden, als schrijfopdracht voor de Masterclass Reisjournalistiek. Inmiddels heeft ze de cursus voltooid met een ronkend eindcijfer: een 8. Haar eindopdracht was een kort reisverhaal over chocoladestadje Weesp. Via de School voor Reisjournalistiek kreeg Merel een betaalde opdracht: voor de KLM Blog schreef ze een likkebaardend lekker artikel over Pesto, het groene goud van Genua. In september 2016 verscheen haar eerste reisgids: Wandelen in Bologna. En intussen is ook haar reisblog gelanceerd: The Best of Bologna.

Merel voltooide de Masterclass Reisjournalistiek met een klinkende 8

Plaats een reactie